Storslem

Målet med leken är att undvika Storslem och hens Minislem så länge som möjligt. En person börjar som Storslem och ställer sig i mitten. Övriga deltagare ställer sig tillsammans på en linje. Kom tillsammans överens om hur stor planen man får springa ska vara. Storslem vänder sig mot övriga deltagare och ställer frågan ”Vem är rädd för Storslem?”. Övriga deltagare svarar ”Inte jag!” Sedan ska deltagarna försöka springa över till den andra linjen på andra sidan. Blir man kullad av Storslem så måste man stanna där man blev kullad och där får man endast sträcka sig med sin kropp och kulla andra personer, detta kallas att man blivit Minislem. De deltagare som klarat sig från Storslem och andra Minislem gör sig redo för en ny omgång. Storslem frågar igen vilka som är rädda för hen, varpå deltagarna svarar ”Inte jag!” och sedan springer till andra sidan. Med tiden kommer det blir fler och fler Minislem vilket gör det svårare och svårare för deltagarna att undvika att bli kullad. När det endast är en deltagare kvar så kan man köra en till omgång om man vill. Då får den deltagare som klarat sig börja som Storslem och övriga ställer upp på en linje.

Knyta en knut

Barnen ställs på led, antingen ett stort eller två mindre med ett rep i mitten mellan två personer. Barnens uppgift är att utan att släppa varandras händer eller repet få en knut på repet

Kroppskontakt

Gruppen delas upp i små-grupper på 3-4 pers. Ledaren säger ett antal kroppsdelar, tex 3 händer, 4 fötter, en panna och 2 knän. Hela gruppen får ett gemensamt uppdrag att bara låta antalet  kroppsdelar som blivit uppräknade röra marken. Tänk på att desto fler deltagare som är med desto fler kroppsdelar behöver kunna ta i marken, men gör det inte för lätt.

Sorteringslekar

Barnen står på ett led och ska (utan att prata) sortera sig utefter en speciell ordning som t.ex. ålder, skostorlek, hårfärg, ögonfärg, handstorlek, längd osv.

Viskleken

Alla deltagare sätter sig i en ring. En startar genom att viska ett budskap till sin granne till höger. Denna granne lyssnar noga och för sedan vidare budskapet till sin högra granne som för det vidare och så vidare till sista personen. När sista personen fått budskapet säger hen det högt och startpersonen får också säga vad budskapet var från början. Ofta är det stor skillnad och blir ofta väldigt skojigt.

Monster och ynk

Deltagarna ställer upp sig i par, alla förutom två. Alla par håller varandra i armkrok. Av de två personer som inte står i par, blir en monster den andra blir ynk. Monstret ska jaga ynken och samtidigt låta som ett monster RAAARRRGG! Ljudeffekterna är väldigt viktiga. Ynken försöker undvika monstret samtidigt som ynken, ynkar. Ynk, ynk, ynk, med gäll röst. Ynken kan också retas med monstret. Lyckas monstret kulla ynken byter de roll! Det som är svårt med leken är det jag kommer försöka förklara nu. Ynken ställer sig i armkrok med någon i ett par, när den är trött på att vara ynk. Då blir den i paret som inte får ynken bredvid sig fri.OBS! Nu kommer det svåraste: Då blir den ny utsläppta monster och de tidigare monstret ynk!

Traktordäck

Alla deltagare lägger sig ned och lägger sitt huvud på nästa persons mage. Detta gör att man skapar ett mönster med sina kroppar som liknar ett mönster av ett traktordäck. När alla lagt sig i sina positioner så ska man börja från ena hållet och personen ska säga ”Det här är inte roligt” utan att skratta, sedan ska nästa person säga ”Det här är inte roligt”. Om någon i gruppen skrattar så måste man börja om från början. Tips! Om gruppen klarar av leken första gången så kan man som ledare säga ”Denna lek är verkligen inte rolig, vi leker någon annan lek istället”.

Stöten

Slå ihop din grupp med en annan som har ungefär lika många deltagare. Barnen sitter i två led (rygg mot rygg). En ledare sitter i ena änden och slår en tärning, alla barnen håller händer och barnet som sitter närmast får se tärningen (alla andra ska blunda). Om tärningen visar en sexa eller etta, ska barnet som får se tärningen skicka en stöt (krama sin lagkamrats hand, som i sin tur skickar en stöt till nästa person osv.). På andra sidan änden sitter en till ledare som har lagt ett föremål på marken (ex. sten eller pinne) mitt emellan de två leden/personerna som sitter närmast ledaren. Personerna som sitter längst ut får titta när stöten har nått dem, och det gäller att ta föremålet så snabbt som möjligt (före det andra laget). Det lag som tar föremålet får då rotera (den som tog föremålet hamnar först, alltså får titta på tärningen). Det lag som först har gått varvet runt har samma person vid föremålet som i början), har vunnit.

Namn-duell

Gruppen delas upp i 2 lag på varsin sida om en filt. Lagen skickar fram en person var och sedan släpps filten. De två personerna ska så snabbt som möjligt säga namnet på den andra personen. Den om säger först “vinner” över personen på sin sida. Sedan skickar man fram nästa osv.

Fotleken

Alla barn står i en ring. Ett barn/en ledare får börja och skicka en fot så att den nuddar nästa person i ringens fot. Detta barn ska nu med foten som blivit träffad göra samma sak och skicka den mot någon av nästa persons fötter. Leken fortsätter såhär runt i ringen och målet är att barnen ska hjälpas åt att hålla uppe varandra när fötterna krånglat in sig i varandra. Man kan göra detta till en tävling också. När man då ramlar så åker man ut. Detta gör att man kanske gör det svårare för sina motståndare.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies. 

Ambulerande sjukvårdsansvarig

Bil som har sjukvårdsväska i sig.

Simon Lundgren

Stationerad sjukvårdsansvarig

Ansvarar för den sjukvårdsväska som finns på Skogsvallen.

Malte Bränström

Missa
inte!

Kvällen den 26/6 2024 så är det Sävarcamp festival mellan klockan 18.00-20.30!