Ninja
Alla ställer sig i en tät ring med händerna in mot mitten (så att man når de andras händer). Tillsammans räknar gruppen högt “1,2,3, ninja!”, gör ett hopp från ringen där de landar i ”en cool ninja-pose”. Alla ska då stå helt stilla förutom den som ska börja. Den som börjar ska i EN rörelse toucha en annan deltagare på handen. Deltagaren som håller på att bli slagen på handen får också försöka flytta handen i EN rörelse. Efter att första personen har gjort ett försök att slå på någon hand är det personen till högers tur. Ifall man får sin hand slagen måste man lägga handen bakom ryggen. När man inte har någon hand framme länge är man ute ur leken.
Byta namn leken
Alla skakar hand med varandra och byter samtidigt namn med den man skakar hand med. När samma person sedan skakar hand använder personen namnet som den fick från förra personen osv. När man fått tillbaka sitt eget namn är man klar. Tips! Om man märker av att ett namn fortfarande byts i leken trots att personen redan är klar, då kommer man inte kunna avsluta leken. Avbryt då och kör igen, tills ni lyckas!
Fotleken
Alla barn står i en ring. Ett barn/en ledare får börja och skicka en fot så att den nuddar nästa person i ringens fot. Detta barn ska nu med foten som blivit träffad göra samma sak och skicka den mot någon av nästa persons fötter. Leken fortsätter såhär runt i ringen och målet är att barnen ska hjälpas åt att hålla uppe varandra när fötterna krånglat in sig i varandra. Man kan göra detta till en tävling också. När man då ramlar så åker man ut. Detta gör att man kanske gör det svårare för sina motståndare.
Namn-duell
Gruppen delas upp i 2 lag på varsin sida om en filt. Lagen skickar fram en person var och sedan släpps filten. De två personerna ska så snabbt som möjligt säga namnet på den andra personen. Den om säger först “vinner” över personen på sin sida. Sedan skickar man fram nästa osv.
Elvisp
Alla står i en ring runt den som är i mitten. Först visar ledare vilka rörelser som finns. När leken börjar ska den i mitten sedan peka på en person, säga t.ex “Elvisp” och räkna högt och så snabbt som möjligt till 10. Är det någon som inte gör rätt rörelse i tid byter den plats med den stod i mitten. OBS! Leken ska inte vara någon tävling, poängtera att det INTE SPELAR NÅGON ROLL om man “misslyckas”. Ledare får gärna vara med i den mån det behövs. Tips på rörelser: James Bond, Elefant, brödrost, pilot, mixer, koala, kanin, förälder med barn.
Fruktsallad
Om ni inte har stolar/liknande: markera på något sätt de olika platserna som finns. OBS! Kom ihåg att det ska finnas minst en plats för lite. Säg sedan till varje person vilken frukt den är. En person börjar i mitten, ropar en av frukterna Eller “fruktsallad”. Om personen i mitten ropar en frukt ska alla som blev tilldelad den frukten upp och byta plats. Om personen i mitten ropar “fruktsallad” ska Alla byta plats.
Kasta boll
Säg namnet på en person i gruppen och kasta en boll eller något annat till den personen. Den personen säger i sin tur ett nytt namn och kastar bollen. Gör så tills alla har haft bollen en gång. Försök sedan att kasta den i samma ordning. Lägg till fler föremål som ska kastas i en annan ordning
Knuten
Alla ställer sig i en ring. Alla blundar och går mot ringens mitt för att fatta två andra lediga händer, en i vardera hand. När alla fått sig två händer öppnar gruppen ögonen och försöker reda upp ”knuten” som bildas utan att släppa taget om varandras händer. Tips! Om det är för enkelt kan man lägga till att man inte får prata då man ska reda upp ”knuten”.
Gustav Gräsklippare
Alla deltagare säger sitt namn och en sak/ett djur som börjar på samma bokstav (man kan även lägga till en rörelse om man vill). Nästa person ska upprepa de redan sagda namnen (+saker/djuren) och sist säga sitt eget.
Samuraj
Bilda en ring med alla i gruppen. Stå inte för nära varandra. En person börjar och svingar sitt luft-samurajsvärd (sina två utsträckta armar) mot någon annan person i ringen, personen säger ”Hajja!”. Den personen skyddar sig mot slaget genom att dra upp sitt luft-samurajsvärd (sina två utsträckta armar) ovanför huvudet och säger ”Hajja!”. Personerna närmast till vänster och höger om personen som blir attackerad ska då rikta ett slag mot magen på personen som blev attackerad och säga ”Hajja!” samtidigt. Men eftersom en samuraj är väldigt vältränad så spänner den magen och klarar slagen. Därefter fortsätter detta tills någon gör fel. Om man gör fel så får man gå in i mitten och alla höjer sina luft-svärd och nynnar tillsammans den japanska visan och avslutar med att säga ”Hajja!” och hugger den som förlorat. Den som är sist kvar vinner.